Poślizgi należą do najbardziej niebezpiecznych sytuacji drogowych, które mogą mieć miejsce podczas jazdy samochodem jesienią. Większość kierowców nie wie jednak, jak zachować się w takiej sytuacji.
Wyniki badania przeprowadzonego przez Nokian Tyres’ wskazują, że zdaniem kierowców najbardziej niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym w czasie jesiennej słoty to ryzykowne wyprzedzanie, utrzymywanie zbyt małej odległości od samochodu z przodu, gwałtowne manewry wykonywane przez innych kierowców, jazda z nadmierną prędkością i poślizg. Ryzyko utraty przyczepności na drodze jest szczególnie duże w czasie ulewnych burz. Dobre ogumienie i utrzymywanie właściwego ciśnienia powietrza w oponach znacząco zmniejszają niebezpieczeństwo, gdy auto wpadnie w poślizg, jednak to umiejętność zachowania zimnej krwi i prawidłowa reakcja kierowcy mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.
Kiedy samochód wpada w poślizg, nie należy hamować. Zamiast tego trzeba wcisnąć sprzęgło i zdjąć nogę z pedału gazu, aby zmniejszyć prędkość pojazdu. Bardzo ważne jest także manewrowanie kierownicą w sposób, który pozwoli utrzymać pożądany kierunek jazdy. Jeżeli koła są skierowane całkowicie w prawo lub w lewo, to po odzyskaniu kontroli nad pojazdem może okazać się, że samochód nagle w niekontrolowany sposób zmienia kierunek jazdy. Ponadto podczas wyprowadzania samochodu z poślizgu nie należy przyspieszać.
– Matti Morri, kierownik ds. obsługi technicznej klienta w Nokian Tyres
Trzeba jednak pamiętać, że w czasie silnych opadów deszczu jedyną prawidłową reakcją kierowcy, gdy auto wpadnie w poślizg, jest redukcja prędkości. Dzięki temu rowki w oponach z powodzeniem odprowadzą wodę zgromadzoną między oponami a powierzchnią jezdni. Niezwykle ważne jest także utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa ryzyko poślizgu oraz zmniejsza stabilność pojazdu i obniża trwałość opon. W przypadku samochodów przewożących ciężkie ładunki kierowcy powinni zadbać, aby ciśnienie w oponach było o 10-15% większe. Co więcej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, najmniejsza dozwolona głębokość bieżnika dla opon letnich wynosi 1,6 mm, a dla opon zimowych – 4 mm. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że ryzyko poślizgu wzrasta, jeżeli zużycie opon odpowiada tym parametrom. Według zaleceń Nokian Tyres minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 4 milimetry.
Jak uniknąć wpadnięcia w poślizg:
- W czasie jazdy w deszczu zmniejsz prędkość. Nawet nowe opony zdziałają niewiele, jeżeli jedziesz za szybko.
- Sprawdzaj głębokość bieżnika w swoich oponach – minimalna wartość to 4 mm.
- Sprawdzaj ciśnienie w oponach – zbyt niskie sprzyja wpadaniu w poślizg.
- Podczas jazdy po głównych drogach unikaj przejeżdżania po wypełnionych wodą szczelinach.
Jak zareagować w przypadku poślizgu:
- Zachowaj spokój!
- Wciśnij sprzęgło i zdejmij nogę z pedału gazu, aby zmniejszyć prędkość.
- Nie kręć kierownicą z jednej strony na drugą. Zamiast tego ustaw ją w pożądanym kierunku jazdy do momentu, w którym odzyskasz kontrolę nad pojazdem.
- Kiedy wpadniesz w poślizg, nie hamuj ani nie przyspieszaj. To tylko zmniejszy Twoją kontrolę nad pojazdem.
źródło: informacja prasowa
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Moim zdaniem teoria niewiele da bez praktyki. Znam przypadki ludzi znających w teorii sposoby na opanowanie, wyjście z poślizgu, którzy w sytuacji prawdziwego poślizgu nie dawali rady nic sensownego zrobić. Z resztą nawet ćwiczenie zimą na parkingu przy 20-30 km/h niewiele da bo po drogach tak wolno zazwyczaj się nie jeździ.