Osoby, które przylatują na tokijskie lotnisko Haneda mogą mieć nie lada niespodziankę. Po korytarzach lotniska kręci się bowiem 90-centrymetrowy robot EMIEW, który został opracowany przez Hitachi do pomocy podróżnym.
Wysiadając z samolotu na tokijskim lotnisku możecie mieć nie lada zagwozdkę. 90-centymetrowy, humanoidalny robot EMIEW to produkt stworzony przez Hitachi w celu bycia „informacją turystyczną”. Sam robot kręci się po lotnisku i oferuje cyfrową mapę przedstawiającą lokalizację sklepów z pamiątkami czy też chociażby plan lotniska. Jakby tego było za mało, robot jest również w stanie porozumiewać się zarówno po angielsku jak i po japońsku odpowiadając na zadane mu przez użytkowników pytania. Niestety cały proces nie przebiega szybko, jednak jest to punkt wyjścia przy tworzeniu kolejnych sprzętów.
Hitachi rozwija robota EMIEW od 2005 roku i jest to jego trzecia wersja. Najnowszy model może poruszać się z prędkością 6 kilometrów na godzinę oraz posiada czujniki, które monitorują sporą liczbę informacji pozwalając urządzeniu na reakcję. Zaimplementowana łączność z systemem w chmurze pozwala robotowi na komunikację z lotniskami oraz wyciąganie potrzebnych danych prosto z sieci. Jeżeli potrącimy robota podczas biegu, to nic się nie stało. Robot potrafi samodzielnie wstać bez pomocy człowieka, o ile oczywiście jego elektronika nie została uszkodzona.
Obecnie lotniska na całym świecie starają się stworzyć automatyczny i inteligentny system informacji pasażerskiej, który odciążyłby ludzi z tej funkcji. W Szwajcarii uruchomiono chociażby specjalnego robota do przenoszenia bagażu, a w Amsterdamie kolejny z robotów również pomagał podróżnym.
Czy roboty zastąpią tysiące miejsc pracy? Na to wygląda, jednak zanim to się w pełni stanie może minąć jeszcze przynajmniej dekada.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.