Mosty małe i duże to konstrukcje bardzo potrzebne, niezależne od części świata, w której stoją. Pozwalają dostać się z jednego miejsca do drugiego, często stanowiąc jedyny realny sposób pokonania urwiska, zatoki, jeziora, rzeki czy przełęczy. Mosty są budowane przede wszystkim pod kątem maksymalnej funkcjonalności, ale wiele z nich to konstrukcje nowatorskie, nietypowe i stanowiące wizytówkę miejsc, w których stoją. Oto 8 zapierających dech w piersi mostów z całego świata.
Golden Gate Bridge – San Francisco, USA
Golden Gate Bridge to prawdopodobnie najsłynniejszy most wiszący świata. Łączy San Francisco z hrabstwem Marin. Jest to bardzo ważny węzeł komunikacyjny, będący jednocześnie jednym z głównych celów wycieczek turystycznych. Po Golden Gate rocznie przejeżdża blisko 3,5 mln samochodów. Od otwarcia mostu w 1937 r. zarobił on na swoją konserwację ok. 1 mld $, ponieważ jest płatny. Całkowita długość mostu wynosi 2,7374 km, a Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa (ASCE) uznało go za jeden z cudów współczesnego świata.
Slauerhoffbrug – Leeuwarden, Holandia
Most Slauerhoffbrug zbudowano na rzece Harlinger Vaar w holenderskim mieście Leeuwarden. Jest to most zwodzony o całkowitej długości 15 m, który unosi się tylko w jedną stronę, przez co można go otworzyć bardzo szybko. Dzięki takiemu zabiegowi, otwiera się szlak dla żeglugi śródlądowej. Po przekręceniu platformy mostu o 90 stopni, nie ma żadnych ograniczeń, co do wysokości płynących statków. Konstrukcja zaprojektowana przez Van Dierla Mechatronica jest w pełni zautomatyzowana i podnosi się 10 razy na dobę.
Trift Bridge – Gadmen, Szwajcaria
Trift Bridge, zawieszony 100 m nad jeziorem Triftsee, jest najdłuższym pieszym mostem wiszącym w Alpach Szwajcarskich. Pierwszą wersję mostu zbudowano w 2004 r., ale silne wiatry powodowały kołysanie się konstrukcji, dlatego w 2009 r. most zmodernizowano. Obiekt zbudowany przez firmę Ingenieurburo Hans Pfaffen jest znacznie stabilniejszy i solidniejszy od poprzednika. Zdecydowanie jednak nie jest to most dla ludzi o słabych nerwach. Co roku znajduje się ok. 20 tys. śmiałków chętnych go przekroczyć.
Langkawi Sky Bridge – Langkawi, Malezja
Langkawi Sky Bridge to 125-metrowy most pieszy z licznymi zakrętami. Konstrukcja położona jest na szczycie Gunung Mat Chinchang, malezyjskiej góry na Palau Island. Most znajduje się 700 m nad gęstą dżunglą i rozpościera się z niego niesamowity widok na wyspę, zatokę i Morze Andamańskie. Zbudowany w 2004 r. most jest niezwykły pod względem architektonicznym – podtrzymuje go tylko jeden filar. Spacer po Langkawi Sky Bridge to również doświadczenie dla ludzi o nerwach ze stali.
Wiadukt Millau – Millau, Francja
Wiadukt Millau nie jest mostem sensu stricte, bo ten z definicji, powinien znajdować się nad rzeką, jeziorem lub jakimkolwiek elementem wodnym. Ten w Millau co prawda rozpościera się nad doliną rzeki Tarn, ale większość obiektu nie ma pod sobą wody. Wiadukt Millau został zaprojektowany przez studio Foster and Partners i jest jednym z najwyższych tego typu obiektów na świecie. Największy filar wiaduktu ma 341 m wysokości. Francuski wiadukt jest częścią autostrady A75. Budowano go 3 lata, a łączne koszty sięgnęły 400 mln euro. Od 2004 r. liczącą 2,5 km trasę kierowcy mogą przemierzać po uiszczeniu odpowiedniej opłaty – 6,5 lub 7,5 euro.
Rolling Bridge – Londyn, Wielka Brytania
Rolling Bridge to stalowa konstrukcja, której bliżej do dzieła sztuki niż tradycyjnego mostu. Ma 12 m długości i składa się z 8 trójkątnych elementów, które pozwalają na rozwinięcie się obiektu nad małym kanałem łączącym Londyn z Birmingham. Formalnie to zwodzony most dla ruchu pieszego, który rozkłada się co piątek po południu. Pomysłodawcą jego budowy jest Thomas Heatherwick, którego zainspirowała napotkana w ogrodzie gąsienica.
Most nad Sundem – Dania-Szwecja
Most nad Sundem, otwarty w 2000 r., jest najdłuższym mostem świata łączącym dwa państwa – w tym przypadku Kopenhagę, stolicę Danii i szwedzkie Malmo. Połączenie składa się z mostu o długości 7,845 km, sztucznej wyspy o długości 4,055 km i tunelu długiego na 3,510 km. Tą trasą przebiegają dwie dwupasmowe jezdnie i dwa tory kolejowe. Przez most przebiega część drogi europejskiej E20. Łączny kosztu budowy mostu wyniósł ponad 5 mld euro, co ma zwrócić się ok. 2035 r.
Wasserstrassenkreuz Magdeburg – Anhalt, Niemcy
Magdeburskie skrzyżowanie wodne – tak dosłownie można przetłumaczyć nazwę tego niezwykłego… mostu. Konstrukcja ta stanowi połączenie dróg wodnych Berlina z portami Renu. U podstaw jest to most, którym mogą… przepływać statki. Wasserstrassenkreuz Magdeburg w całości mierzy 918 m, a jego wodna cześć ma 32 m szerokości i 4 m głębokości. Jest również pas dla pieszych i samochodów o szerokości 10 m. Most znajduje się na wysokości 90 m. Niezwykły obiekt planowano zbudować już przed I wojną światową, ale ukończono go dopiero w 1994 r. za 80 mln euro.
- Zobacz również | Lotniska przyszłości istnieją już dziś
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Autor niech nie pisze głupot bez sprawdzenia – Millau jest mostem bo pod nim płynie rzeka Tarn.
Ja jednak będę upierał się, że wiadukt. Zgadzam się, że w dole przepływa rzeka Tarn, ale większość konstrukcji rozpościera się nad łąkami i terenami niewodnymi.