Nie wszystkie komiksy są dla dzieci. Wręcz przeciwnie, na rynku jest cała masa powieści graficznych przeznaczonych dla dojrzalszych czytelników. Jest to związane albo z kontrowersyjną tematyką, która jest podejmowana, albo z brutalnymi planszami, albo po prostu ze zbyt zawiłą, niejednoznaczną historią w nich przedstawioną. Jeżeli jesteście fanami komiksów, to pewnie znacie na pamięć większość wymienionych poniżej pozycji. Jeżeli przygodę ze „światem obrazków” dopiero zaczynacie, oto 10 pozycji (pojedynczych albumów lub serii), które powinny znaleźć się w Waszej biblioteczce.
Sin City
„Sin City: Miasto grzechu” to amerykańska, czarno-biała seria komiksowa autorstwa Franka Millera, która jest hołdem złożonym kinu noir i powieściom Raymonda Chandlera. Akcja komiksu rozgrywa się w fikcyjnym Basin City (niedaleko Seattle), które jest opanowane przez gangi, a duża cześć walczącej z nimi policji jest skorumpowana. Od pokoleń w mieście rządzi rodzina Roarków, która sprowadziła do niego prostytutki, by te zadowalały pracujących w okolicy górników. Kobiety utworzyły jednak swoją własną dzielnicę i to ona staje się powodem walk gangsterów, policji i polityków. „Sin City” znają nie tylko miłośnicy komiksów, bo rewelacyjna ekranizacja Roberta Rodrigueza jest uznawana za jeden z najlepszych filmów komiksowych wszech czasów.
Strażnicy
„Strażnicy” (w Polsce znani również z oryginalnego tytułu „Watchmen”) to jedno z najwybitniejszych dzieł, jakie kiedykolwiek wyszły spod rąk człowieka. Ten amerykański komiks autorstwa Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa jest traktowany jako „rozliczenie” z erką komiksowych superbohaterów, panującą w USA od lat 30. ubiegłego wieku. Seria pierwotni ukazywała się w latach 1986-1987 jako miesięcznik wydawany przez DC Comics i łącznie liczy 12 zeszytów. W późniejszych latach publikowano głównie zbiorcze wydania, m.in. także w naszym kraju. „Strażnicy” to historia byłych amerykańskich bohaterów, obecnie na emeryturze, pozbawionych supermocy, ale niepozbawionych zwykłych ludzkich wad. W obliczu nowego zagrożenia (zostaje zamordowany jeden z dawnych herosów) jeszcze raz jednoczą się, by stawić czoła niespodziewanemu złu. Moore w „Strażnikach” nie tylko demitologizuje superbohaterów, ale w skomplikowaną opowieść wplata wątek kryminalny. Ta historia pokazuje, kim byliby superbohaterowie, gdyby istnieli naprawdę. W 2009 r. premierę miał film „Watchmen: Strażnicy”, który podzielił widownię i krytyków, ale u podstaw jest jedną z wierniejszych adaptacji w historii.
Sandman
„Sandman” to wielopłaszczyznowa, skomplikowana historia władcy krainy marzeń sennych, którą dziś uznaje się mianem kultowej. Po jej publikacji Neila Gaimana okrzyknięto najciekawszym amerykańskim artystą postmodernizmu. Krytycy uznają ją za jedną z oryginalniejszych, najbardziej wyrafinowanych i ambitnych serii naszych czasów. Wszystko dlatego, że Gaiman płynnie łączy konwencję horroru, fantasy i mitologii z własnymi, niebanalnymi pomysłami, tworząc prawdziwie oniryczną krainę. Seria została wydana przez DC Comics w 75 odcinkach w latach 1989-1996, a następnie przedrukowana w 10 tomach zbiorczych (w Polsce pierwotne wydanie podzielono jeszcze na dwie części każde). Głównym bohaterem „Sandmana” jest Sen – personifikacja władcy krainy marzeń sennych. W komiksie najczęściej nazywa się go Morfeuszem lub Oneiromancerem. Sen jest jednym z siedmiorga rodzeństwa Nieskończonych, z których każde utożsamia jeden element rzeczywistości: Los, Śmierć, Zniszczenie, Rozpacz, Pożądanie i Malignę. Uwolniony po wielu latach niewoli Sen, musi odbudować swoje zniszczone królestwo. Morfeusz nie jest klasycznym superbohaterem, który ratuje świat i ludzi. Działa według prawa Nieskończonych, często bezwzględnych, nie licząc się z nikim i niczym.
Akira
„Akira” to wielotomowa, epicka wręcz opowieść postapokaliptyczna, której ekranizacja to jeden z najważniejszych filmów animowanych w historii. „Akira” to jeden z najbardziej znanych japońskich komiksów i, mimo iż od jego powstania minęło sporo czasu, wciąż cieszy się ogromną popularnością, także w Polsce. „Akira” to rozpisana na 2000 stron historia upadku Neo-Tokio, gangach motocyklowych, rządowych spiskach, przyjaźni i nadnaturalnych siłach. Historia komiksu dzieje się po III wojnie światowej w Tokio, w którego centrum cały czas tkwi olbrzymi lej po bombie, a teren wokół jest niedostępny dla ludności. Pewnego dnia, na opuszczonej autostradzie, członkowie młodocianego gangu motocyklowego spotykają chłopca o twarzy starca. Dziwne dziecko z wytatuowanym na dłoni numerze znika niespodziewanie, co daje początek niezwykłej intrydze…
Mroczna Wieża
„Mroczna Wieża” to najgłośniejszy cykl powieściowy Stephena Kinga, pisany w latach 1970-2012, określany przez samego autora za jego manum opus. Poza powieściami, w skład „Mrocznej Wieży” wchodzi również obszerna seria komiksowa, która nie tylko przedstawia w sposób obrazkowy historie przedstawione w 7-tomowej epopei, ale i rozszerza niektóre wątki. Komiks najlepiej przeczytać jako uzupełnienie powieści, nigdy na odwrót! Cykl „Mroczna Wieża” łączy motywy przewodnie wielu gatunków, m.in. fantasy, science-fiction, literatury grozy czy westernu. Seria opowiada historię Rolanda Deschaina, ostatniego z legendarnego rodu Rewolwerowców, którego celem życiowym jest dotarcie do tytułowej Mrocznej Wieży, mitycznej konstrukcji, która stoi w centrum wszystkich światów. Początkowo Roland jest bardzo tajemniczy, niewiele o nim wiemy, ale z czasem poznajemy jego historię i przyczynę podróży. Przeciwności losu zwanego przez Rolanda Ka niejednokrotnie każdą mu wybierać między poświęceniem przyjaciela, a kontynuowaniem podróży. Ze swojej strony dodam tylko, że za przebrnięcie przez 7 tomów powieści, Stephen King przygotował nagrodę i jeden z największych twistów fabularnych w historii literatury.
Maus
„Maus. Opowieść ocalałego” to odważna, kontrowersyjna powieść graficzna autorstwa Arta Spiegelmana, którą w 1992 r. uhonorowano Nagrodą Pulitzera. Historia dotyka trudnej tematyki Holocaustu, a wszystkie postacie w komiksie są przedstawione w formie zwierząt, które metaforycznie symbolizują ich narodowości. Żydzi są myszami, skazane na zagładę przez koty, obrazujące Niemcy. Francuzi to żaby, Amerykanie psy, Brytyjczycy ryby, Szwedzi jelenie, a Cyganie ćmy. W naszym kraju komiks wywołał ogromne kontrowersje, gdyż Polacy są przedstawieni w nim jako świnie. Spiegelman niejednokrotnie podkreślał, że swoją historią nie chciał nikogo urazić, ale niesmak i tak pozostał. „Maus” to opowieść oparta na prawdziwych wydarzeniach z życia mieszkających w Nowym Jorku Arta Spiegelmana i jego ojca – Władka Szpigelmana, polskiego Żyda, który ocalał z Holocaustu, ale wyrył się on w jego psychice. To właśnie trudne relacje ojca z synem stanowią trzon komiksu i one były też motorem napędowym Arta, który chciał zrozumieć motywację i pragnienia najbliższych. Znaczna część akcji komiksu odbywa się w getcie sosnowieckim.
Prosto z piekła
„Prosto z piekła” to powieść graficzna uznawana za arcydzieło Alana Moore’a i Eddiego Campbella. Historia przedstawia w komiksie rozwija jedną z teorii na temat osoby mordercy i motywów zabójstw dokonanych przez Kubę Rozpruwacza w Londynie w 1888 r. Moore przedstawia w nim własną hipotezę, według której zabójcą był lekarz rodziny królewskiej – sir William Gull. Komiks jest pełen przypisów i przez wielu jest traktowany jako publicystyczna rozprawa na temat najsłynniejszego seryjnego mordercy w historii. Tytuł nawiązuje do pierwszych słów z listu, który uważany jest przez niektórych za autentyczną wiadomość wysłaną policji przez Kubę Rozpruwacza. Pierwotnie powieść ukazała się w 10 albumach w latach 1991-1996, które potem zebrano w jeden, blisko 600-stronicowy tom opublikowany w 1999 r. Na podstawie powieści powstał film „Z piekła rodem” z Johnym Deppem w roli głównej.
Umowa z Bogiem
„Umowa z Bogiem” Willa Eisnera to komiks już owiany legendą. W momencie swego wydania, w 1978 r. historię uznano za prekursorską, co doprowadziło do narodzin nowego gatunku literackiego, zwanego powieścią graficzną. W komiksie autor umiejętnie wplata wątki autobiograficzne w szeroko ukazane tło historyczne (amerykański Wielki Kryzys, narodziny hitleryzmu, itd.), a także zagadnienia filozoficzne. Trylogia „Umowa z Bogiem” to niezwykła, fikcyjna kronika amerykańskich doświadczeń, której akcja rozgrywa się przy Dropsie Avenue w Nowym Jorku, ulicy legendarnej z lat młodości Eisnera. W pierwszej księdze trylogii, pobożny Żyd Frimme Hersh traci ukochaną córkę, po czym łamie umowę ze Stwórcą i zostaje kamienicznikiem. W księdze drugiej, Eisner przedstawia samego siebie w postaci Jacoba Shtarkaha i przedstawia jego egzystencjalne poszukiwania z Wielkim Krachem roku 1929, Wielkim Kryzysem, ale i narodzinami hitleryzmu, w tle. W księdze trzeciej, Eisner tworzy panoramę miasta i kolejnych fal jego mieszkańców. Ich twarze zmieniały się, ale ich życie zawsze pozostało niekończącą się „historią życia, śmierci i zmartwychwstania”.
Szninkiel
„Szninkiel” Grzegorza Rosińskiego i Jeana van Hamme to klasyka graficznej powieści fantasy dla dojrzałego czytelnika. Komiks jest przepiękny graficznie, nasycony liryzmem, miłością, ale i odniesieniami do kultury światowej. Komiks pierwszy raz okazał się w 10 odcinkach w latach 1986-1987, a rok później pojawiło się wydanie zbiorcze. Opowieść rozgrywa się na planecie Daar okrążającej podwójne słońce, na której toczy się ciągła wojna między trzema nieśmiertelnymi: Jargotem Pachnącym, Zembrią Cyklopką i Barr-Findem Czarną Ręką. Głównym bohaterem jest J’on, szninkiel (przypominający hobbita), który jest niewolnikiem Barr-Finda. Po jednej z bitew, którą J’on cudem przeżywa, szninkielowi objawia się czarny monolit, będący najwyższym bogiem O’nem, który wyznacza mu misję przywrócenia pokoju na Daarze. Komiks jest przeznaczony tylko dla dorosłych czytelników.
Zagubione dziewczęta
„Zagubione dziewczęta” Alana Moore’a i Melindy Gebbie, to komiks wyjątkowo mocno przesycony miłością, przeznaczony tylko dla dorosłych czytelników. Moore opowiada w nim historię trzech kobiet: Alicji z Krainy Czarów, Dorotki z „Czarnoksiężnika z krainy Oz” i Wendy z „Piotrusia Pana”, które odkrywają historie swojego seksualnego dojrzewania. Odważne, pornograficzne wręcz sceny wpisują się w burzliwe dni poprzedzające wybuch I wojny światowej, dzięki czemu komiks jest uznawany za pean na cześć miłości i seksu, którym przeciwstawia się śmierć i zniszczenie. „Zagubione dziewczęta” są niezwykle sugestywne, dzięki wystylizowanym rysunkom Gebbie.
A hmm oryginalny komiks on nazwie PRO ?
Bardzo polecam Sandmana – niestety tylko „Preludia i nokturny” mają fabułę, reszta to pojedyncze historie. Ale i tak majstersztyk
Mroczna Wieża – czytałem mając 13-14 lat (pierwszy album) i podobało mi się. Drugiego albumu nie czytałem, ale może powrócę do lektury.
Ja bym jeszcze dodał Fables.
Pamiętam, że Szninkiela miałem w swojej kolekcji, ale chyba nigdy go nie przeczytałem. Nie wiem dlaczego, może jako dziecko uznałem, że skoro tytuł nic mi nie mówi, to nie warto.
Gdy miałem -naście lat, spakowałem wszystkie komiksy do wielkiego pudła i oddałem bibliotece miejskiej…Człowiek młody, to i głupi 😉
O tak Szninkiel to absolutny majstersztyk a najlepiej w wersji cz-b, co do reszty to kwestia gustu.
A ja się pytam gdzie jest Kajko i Kokosz? 😛
jak dla mnie zabrakło kaznodzieji
ja się pytam gdzie jest the walking dead?!