Gdyby istniały, zapewne rządziłyby światem. W filmach, grach komputerowych czy książkach, główni bohaterowie często stają naprzeciw nie krwiożerczych antagonistów, a całych organizacji. Popkultura do dziś stworzyła całkiem sporo potężnych korporacji, które byłyby wyjątkowo niebezpieczne w realnym świecie. A której z nich Wy obawialibyście się najbardziej?
Według najbardziej przewrażliwionych członków opinii publicznej, światem rządzą nie przywódcy najpotężniejszych państw, a międzynarodowe korporacje. To one decydują o rozpoczynaniu konfliktów zbrojnych, wywoływaniu powszechnej paniki dotyczącej pandemii groźnej choroby czy nawet zakrojonych na szeroką skalę aktów terrorystycznych. Jeszcze potworniejszych rzeczy dopuszczają się organizacje powołane do życia na potrzeby filmów, książek czy gier science-fiction. Oto te najpotężniejsze.
Tyrell Corporation
Tyrell Corporation to organizacja znana z powieści Philipa K. Dicka „Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?”, szczególnie wysławiona przez słynnego „Łowcę androidów” Ridley’a Scotta. Inżynierom Tyrell Corporation dzięki postępowi inżynierii genetycznej udało się stworzyć istoty na wzór ludzi, nazywane w obu dziełach replikantami. Mają one wspomnienia, emocje i świadomość, by móc pomylić je z ludźmi. Androidy zbuntowały się na jednej z pozaziemskich kolonii, przez co ich posiadanie na Ziemi uznano za nielegalne.
LexCorp
LexCorp to organizacja stworzona przez Lexa Luthora na potrzeby serii komiksów DC Comics o przygodach Supermana. Twórcą korporacji jest Elliot S. Maggin, a pierwsze pojawienie się korporacji nastąpiło w miniserii Johna Byrne’a „The Man od Steel”. Lex Luthor pozostaje jednym z największych antagonistów Supermana i towarzyszy mu w różnych rzeczywistościach. Mimo że LexCorp siedzibę główną ma w fikcyjnym mieście Metropolis, to posiada pakiet akcji praktycznie we wszystkich krajach na świecie.
Cerberus
Cerberus to znana z serii gier „Mass Effect” fanatycznie proludzka grupa paramilitarna, która niegdyś walczyła dla sił Przymierza. Cerberus organizuje akty terrorystyczne i opracowuje nielegalne technologie. Motto organizacji mówi, że to ludzkość powinna odgrywać funkcję najważniejszej rasy w galaktyce, bez względu na środki podjęte do osiągnięcia tego celu. Cerberus jest podzielony na komórki operacyjne, które nie wiedzą o swoim istnieniu. Całość taktycznie spaja postać znana jako Człowiek Iluzja. Jest to nieuchwytny przywódca Cerberusa, któremu głos w grze świetnie podłożył Martin Sheen.
Omni Consumer Products
Omni Consumer Products (OCP) to organizacja znana z serii filmów o superpolicjancie z przyszłości, pół-człowieku pół-maszynie, RoboCopie. OCP działa w Detroit w stanie Michigan, a jej najsłynniejszym dzieckiem jest właśnie RoboCop. OCP kieruje całym miastem, rynkiem oraz lokalną policją pogrążonego w kryzysie Detroit. Celem organizacji jest zburzenie „Starego Detroit” i zbudowanie od podstaw nowego „Delta City”. Do osiągnięcia swoich celów, nikt z OCP nie cofnie się przed nieczystymi zagrywkami.
Abstergo Industries
Abstergo Industries to znana z serii gier komputerowych „Assassin’s Creed” firma, która wynalazła i wyprodukowała Animusa – urządzenie do projekcji wirtualnej, które pozwala na odczytywanie genetycznej pamięci człowieka. Abstergo parała się również porywaniem ludzi, w których pamięci genetycznej spodziewała się znaleźć interesujące informacje o przeszłości. Firma jest oficjalnie zarejestrowana jako laboratorium badawcze, zajmujące się medycyną oraz naukami ścisłymi, to ma na koncie znacznie więcej mniej oficjalnych przedsięwzięć na całym świecie. W toku rozwoju fabuły, okazuje się, że firma jest współczesnym odpowiednikiem zakonu templariuszy i każde odkrycie naukowe w ciągu ostatniego tysiąclecia pochodziło od Abstergo.
Wayne Enterprises
Batman to postać kultowa. Legendarny Człowiek Nietoperz stoi na straży Gotham City, wyposażony w najnowsze zdobycze technologii. Za symbolem nietoperza kryje się jednak człowiek, filantrop Bruce Wayne, który zarządza majątkiem rodzinnym i wszechwładną korporacją Wayne Enterprises. Dzięki licznym filiom korporacji (mniej lub bardziej oficjalnym), zarządzanym przez zaufanego Luciusa Foxa, Bruce Wayne ma praktycznie nieograniczony dostęp do rozwiązań i gadżetów, które wykorzystuje jako Batman. Jak technologia ta może być niebezpieczna w niepowołanych rękach, widzowie mogli przekonać się w filmie „Mroczny Rycerz powstaje”.
Umbrella Corporation
Umbrella Corportion to korporacja, która zasłynęła z gier i filmów „Resident Evil”. Na początku XXI wieku Umbrella Corp. stała się jedną z najpotężniejszych firm zaopatrujących amerykańskie domy. Jej produkty znajdowały się w ponad 90 % gospodarstw domowych w USA. Ale działania te to jedynie przykrywka dla podziemnych prac nad wirusem, który zamienia ludzi w zombie. Pierwsza siedziba Umbrelli powstała na obrzeżach miasta Racoon City, gdzie znajdowało się ognisko wybuchu epidemii Wirusa T, który z czasem przemieścił się na cały świat. Nie wiadomo kto jest prawdziwym założycielem korporacji, choć w większości gier wspomina się o tajemniczej postaci, dla której pracuje Albert Wesker.
Weyland-Yutani
Weyland-Yutani to jedna z tych organizacji, które dążą po trupach do celu. Została ona stworzona na potrzeby serii filmów, gier i komiksów „Obcy”. Założycielem firmy (jako Weyland Industries) był Charles Bishop Weyland. Po połączeniu z japońską korporacją Yutani Corporation, firma przybrała obecną nazwę. Głównym celem firmy jest pozaziemska kolonizacja i wszystkie związane z tym operacje. Korporacja kontroluje także kilka organizacji handlowych i militarnych, w tym USCM. Zajmuje się też badaniami i produkcją broni, także biologicznej. W tym celu usilnie stara się okiełznać przedstawicieli gatunku ksenomorfów. Całość jest polana cukierkowym hasłem reklamowym organizacji „Budujemy lepsze światy”.
Sarif Industries
Sarif Industries jest wielką korporacją stworzoną na potrzeby gier z serii „Deus Ex” przez Davida Sarifa. Głównym obszarem zainteresowań firmy jest biotechnologia i inżynieria biomedyczna. Naprawianie i ulepszanie człowieka. To właśnie różnego rodzaju implanty są najważniejszym produktem firmy Sarif Industries. Wbrew temu, do czego zostały stworzone, nie ułatwiają one życia osobom niepełnosprawnym, a są stosowane do usprawniania ciała człowieka. Na potrzeby kampanii reklamowej gry „Deus Ex: Bunt Ludzkości”, twórcy gry przygotowali profesjonalną reklamę przedstawiającą osiągnięcia Sarif Industries.
Cyberdyne Systems Corporation
Dzieckiem Cyberdyne Systems Corporation jest słynny system Skynet, znany z serii filmów o Terminatorze. Początkowo miał być to tylko oparty na sztucznej inteligencji mechanizm kontrolujący siły zbrojne USA. Skynet został zainstalowany 4 sierpnia 1997 r., a od tego czasu rozpoczął samodzielne uczenie się nowych umiejętności. Skynet bardzo szybko zyskał samoświadomość, której celem stała się chęć zniszczenia całej ludzkości.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.