Pytanie o to, jaką nawigację kupić, niezwykle często pojawia się na forach internetowych. Nic dziwnego – bardzo szeroki wybór tego typu urządzeń dostępnych na polskim rynku, może niejednego gizManiaKa przyprawić o ból głowy. Na pewno nie warto podejmować decyzji pochopnie – to błąd, który popełnia wielu kupujących, szukających sprzętu jak najtańszego. W efekcie często kończy się to wyrzuceniem pieniędzy w przysłowiowe błoto, bo zakupione urządzenie nie jest funkcjonalne i trafia do szuflady lub piwnicy.
Czasem rozsądniej jest dorzucić dodatkową „stówę”, aby móc cieszyć się dokładniejszą, czy bardziej użyteczną konstrukcją. Nawigacja na ogół jest inwestycją na całe lata, a producenci wciąż prześcigają się w szlifowaniu jakości i wydajności sprzętu. Dopilnujmy więc, aby nasz wybór, już po zakupie, nie okazał się być przeżytkiem. Jak to zrobić? Na początek, przeczytać nasz maniaKalny poradnik.
Na co zwrócić uwagę?
Być może niektórzy nie zdają sobie z tego sprawy, ale parametry odbiornika są bardzo istotne. To od nich zależeć będzie bardzo wiele czynników, a w rezultacie – wygoda pracy z urządzeniem. Na co więc zwrócić uwagę?
- Dokładność pozycji – bardzo istotny parametr, który waha się w granicach od kilku do kilkudziesięciu metrów. Najważniejsza będzie dla nas dokładność pozioma. Dokładnością pionową nie powinniśmy się przejmować, jest ona istotna tylko w przypadku nawigacji wodnej.
- Wbudowane oprogramowanie – od niego zależy, jak wiele dróg i lokalizacji będzie w stanie Ci wskazać GPS. Wiadomo: im więcej – tym lepiej 😉
- Liczba kanałów odbiornika – od tego parametru zależeć będzie dokładność, z jaką odbiornik będzie wskazywał Twoją pozycję na mapie. Im więcej kanałów, tym lepiej dla potencjalnego użytkownika.
- Częstotliwość odświeżania pozycji – parametr ten jest szczególnie ważny, bowiem to od niego zależy, czy nasza nawigacja nie poinformuje nas o skręcie w prawo, gdy owy skręt już miniemy. Im wyższa wartość – tym lepiej.
- Chipset – element urządzenia, który decyduje o przepływie informacji pomiędzy pamięcią i procesorem, lub także dyskiem twardym, jeżeli nasz sprzęt jest w takowy wyposażony. Kupując odbiornik nawigacji satelitarnej należy zwrócić dużą uwagę na jakim chipsecie jest on oparty. Najnowsze modele charakteryzują się mocnym sygnałem, a także śledzeniem jednocześnie kilkudziesięciu satelit.
- Procesor – serce układu, jakim jest odbiornik GPS. Szybkość taktowania zegara procesora będzie decydowała o tym, jak szybko nasz odbiornik będzie przetwarzał dane. Jeżeli zamierzacie wykorzystywać swój GPS w szerokim zakresie, to odbiornik z taktowaniem procesora na poziomie 400 MHz stanowi niezbędne minimum.
- Dysk Twardy – współczesne nawigacje posiadają już wbudowaną pamięć flash, a także często czytnik kart pamięci. Duża pamięć przyda nam się do wgrania, jak największej ilości map. Dodatkowo, urządzenia mogą posiadać możliwość odtwarzania muzyki czy filmów. Osoby, które zamierzają korzystać z tych opcji powinny zwrócić dodatkową uwagę na ten właśnie aspekt.
- Ekran – jest to bardzo istotny element nawigacji. Jednym z najważniejszych parametrów jest wielkość matrycy. Standardowe modele mają od 3,5 do 5,5 cala Obecnie standardem już są ekrany dotykowe – sterujemy nimi za pomocą palca lub rysika. W przeciwieństwie do telefonów, ekran rezystancyjny jest tu lepszą opcją niż pojemnościowy. Są również dostępne modele, którymi możemy sterować za pomocą głosu. Jest to jeszcze wygodniejsza opcja bowiem nie musimy używać rąk, by dokonać zmian w naszym urządzeniu.
- Pamięć operacyjna – będzie miała wpływ na funkcjonowanie naszego urządzenia. Od jej ilości zależy szybkość przetwarzania danych. Standardem w tej chwili jest 128 MB, lecz dostępne są też modele posiadające jej znacznie więcej.
- Funkcje dodatkowe – mają za zadanie udogodnić korzystanie z nawigacji satelitarnej. Oczywiście wszystko kosztuje, więc warto poświęcić chwilę, aby wybrać odbiornik posiadający najistotniejsze dla nas dodatki. Niektóre z prezentowanych funkcji mogą stanowić już standard, lecz nie koniecznie musi tak być:
- nawigacja za pomocą strzałek – po wprowadzeniu współrzędnych miejsca docelowego, strzałka wskazuje użytkownikowi drogę do niego;
- TMC – system ostrzegania przed problemami na drodze (korki, remont ulicy etc.);
- wybór zasady, na podstawie jakiej chcemy dobrać idealną dla siebie trasę: najkrótsza, najszybsza czy optymalna;
- Bluetooth – technologia bezprzewodowa umożliwiająca bezobsługowe wykonywanie i odbieranie rozmów telefonicznych w trakcie jazdy;
- podniesiona odporność na czynniki środowiskowe – jeżeli sprzętu używacie w terenie, zwróćcie uwagę, czy sprzęt jest wodoodporny, wstrząsoodporny i pyłoodporny;
- „wirtualny partner” – opcja bardzo przydatna dla osób, chcących zaplanować swój trening. Ustalasz cel swojej wycieczki i możesz ścigać się z „partnerem”. Takim sposobem możesz ustalić strukturę swoich treningów, co działa niezwykle mobilizująco;
- nadajnik FM – przekazuje dźwięki wydawane przez nawigację do radia samochodowego;
- asystent prędkości – ostrzega przed przekroczeniem prędkości, wydając sygnał dźwiękowy;
- widok 3D – pozwala na przełączanie widoku mapy z 2D do 3D (widok trójwymiarowy);
- powiększenie widoku – pozwala na powiększenie wybranego fragmentu trasy, w celu dokładniejszego zapoznania się z mapą;
- przeglądarka zdjęć.
- Oprogramowanie – bardzo ważną kwestią jest też wybór odpowiedniego oprogramowania. Czasem warto rozważyć oprogramowanie jednego z producentów nawigacji typu AutoMapa, TomTom Maps czy MioMaps. Większość z nich oferuje próbkę możliwości na stronach internetowych, gdzie możemy do woli podglądać mapy, porównywać ich odwzorowanie rzeczywistości, czy zapoznać się z funkcjonalnością.
- Zasięg mapy – przed zakupem warto zastanowić się, w jak dalekie podróże będziemy ze sobą zabierać nasz sprzęt i odpowiednio do tego dobrać mapy. Ostatnimi czasy istnieje również możliwość wypożyczenia map na jakiś czas, za odpowiednio niską kwotę.
Nasze typy
Wiecie już na co zwracać uwagę, czas teraz przejść do praktyki. Zobaczmy, jakie ciekawe nawigacje możemy znaleźć na polskim rynku. Kryteria, jakimi będziemy się kierować to przede wszystkim umiarkowana cena – postaramy się coś znaleźć na każdą kieszeń. Przed Wami typy gizManiaKa.
TOMTOM GPS GO LIVE 820 Europa
Naszym pierwszym typem jest produkt firmy TomTom. Nawigacja posiada pamięć wewnętrzną rzędu 4 GB, 4,3-calowy wyświetlacz, moduł Bluetooth oraz złącze USB. Pojemny akumulator powinien wystarczyć na dwie godziny pracy bez konieczności podpięcia go do zasilania. W zestawie możemy znaleźć kabel USB, uchwyt samochodowy oraz ładowarkę, którą możemy wpiąć w gniazdo zapalniczki.
Nawigacja posiada szereg opcji: asystenta pasa ruchu, informacje o fotoradarach, ostrzeganie o przekroczeniu limitu prędkości, informacje o miejscach użyteczności publicznej, informacje o pogodzie, zestaw głośnomówiący, Eco Routes oraz wyszukiwanie lokalne z Google. Możemy obsługiwać ją za pomocą głosu. Znajdziemy tu również usługę HD Traffic, dzięki której nie utkniemy już w żadnym korku. Ta ostatnia, połączona z usługą Live i aktualizacją informacji o stanie na drogach co dwie minuty, powinna być szczególnie przydatna.
Co najważniejsze, w skład wyposażenia wchodzą mapy 43 państw Europy z 2 milionami dodatkowych km dróg oraz roczna darmowa aktualizacja usługi Live. Jedyne co może kłuć w oczy to cena, ale jeśli tylko możecie sobie pozwolić na tak kosztowny wydatek, na pewno będziecie zadowoleni.
LARK FREEBIRD 50.3 LARKMAP Polska
Nasz drugi typ to pozycja budżetowa dla ludzi, którzy nie mają zamiaru wydawać majątku na nwigację. W pudełku znajdziemy ładowarkę samochodową, kabel USB, rysik, uchwyt na szybę i zasilacz samochodowy. Całość obsługujemy z pomocą dużego i przejrzystego ekranu, o przekątnej 5-cali. Urządzenie nie posiada gniazda nośników danych, ale ma za to 1 GB pamięci wbudowanej.
Oprócz nawigowania będziemy mogli za pośrednictwem tego urządzenia przeglądać zdjęcia, słuchać muzyki, przeglądać tekst oraz oglądać filmy. Mamy do dyspozycji złącze słuchawkowe oraz USB. W zestawie otrzymamy także kompletną mapę Polski. Odbiornik obsługuje do 20 kanałów, więc nie jest źle. Sercem urządzenia jest procesor o taktowaniu zegara 400MHz. Dzięki temu odbiornikowi będziemy mogli wyświetlać mapy zarówno w trybie 2D, jak i 3D. W wypadku tego sprzętu szczególnie kusząca jest jego cena.
LARK Freebird 50.6 HD
Urządzenie to jest szczególnie ciekawe ze względu na 5-calowy wyświetlacz, który posiada rozdzielczość 800 x 480 pikseli. Za pomocą urządzenia będziemy mogli przeglądać zdjęcia, słuchać muzyki i radia FM. Sprzęt posiada wbudowane gniazdo kart pamięci microSD oraz pamięć wewnętrzną 2 GB.
Sercem urządzenia jest wydajny procesor Atlas V ARM1 o taktowaniu zegara 1500 MHz oraz 128 MB pamięci RAM. W skład wyposażenia wchodzi ładowarka do zapalniczki, uchwyt samochodowy oraz rysik. Dodatkowo w gratisie otrzymamy szczegółową mapę Polski. A co najważniejsze, cena nie przeraża.
Goclever Navio 400 Polska
Model skusił nas swoją przystępną ceną. Posiada 4,3-calowy wyświetlacz. Sercem urządzenia jest procesor Mediatek 3351 o częstotliwości taktowania procesora 468 MHz oraz 64 MB RAM. System posiada złącze USB, gniazdo kart pamięci microSD oraz pamięć wewnętrzną.
W pudełku znajdziemy ładowarkę samochodową, uchwyt, kabel USB oraz kartę pamięci o pojemności 2 GB. Mapy mozemy wyświetlać także w trybie 3D. Dodatkowo w zestawie znajdziemy kompletną mapę Polski, Czech oraz Słowacji z możliwością 12 miesięcznej aktualizacji mapy naszego kraju. Być może jest to mało znany (niektórym maniaKom) producent, ale jest on ceniony wśród samych użytkowników. Myślę, że można mu zaufać.
NavRoad DUXO
Coś z wyższej półki cenowej. Bardzo funkcjonalne i ciekawe urządzenie, które przypomina nieco tablet, choć nim nie jest. W pudełku znajdziemy ładowarkę samochodową, uchwyt na szybę, kabel mini-USB i kartę pamięci microSD 4 GB. Sercem nawigacji jest procesor SiRF Atlas V o taktowaniu zegara 600 MHz oraz 128 MB RAM. Oprócz tego sprzęt posiada wbudowany głośnik, gniazdo karty SIM, WiFi, GPRS, złącze słuchawkowe i USB oraz odblokowany system Microsoft Windows CE 6.0. Dzięki niemu będziemy w stanie przeglądać zdjęcia, odtwarzać wideo, przeglądać internet, czytać e-booki, dzwonić, odtwarzać muzykę, słuchać radia i wiele innych.
Jeśli chodzi o funkcje nawigacji to może ona się poszczycić informacjami o czarnych punktach, miejscach użyteczności publicznej, fotoradarach, jest w stanie wyświetlać mapy w trybie 3D, wyznaczyć nam najszybszą trasę, posiada także asystenta pasa ruchu oraz informacje o ograniczeniach prędkości. Całość obsłużymy z pomocą dużego, 5-calowego wyświetlacza.
Pentagram Nomad EVO Navigo9i Polska
Sprzęt może poszczycić się czytelnym wyświetlaczem o przekątnej 4,3-cala. W pudełku znajdziemy etui, ładowarkę samochodową, rysik, kabel USB, zestaw mocujący (samochodowy). Dzięki niemu (oprócz nawigacji) będziemy mogli także posłuchać muzyki, radia, przeglądnąć zdjęcia, poczytać e-booki oraz oglądnąć film.
Urządzenie posiada zarówno pamięć wewnętrzną, jak i gniazdo kart pamięci microSDHC. W kwestii nawigacji sprzęt może się pochwalić wyszukiwaniem elementów mapy (POI), planowaniem z celami pośrednimi na trasie, mapami turystycznymi, wybieraniem celu podróży: adres, zapisywaniem i otwieraniem tras, dodawaniem lokalizacji użytkownika, nagraniem własnych komunikatów głosowych. Dodatkowo dostaniemy do dyspozycji szczegółową mapę Polski. Pentagram to ceniony producent, a koszta tej nawigacji mieszczą się w granicach rozsądku.
Mio Spirit 670 Polska
W zestawieniu nie mogło zabraknąć propozycji od wiodącego producenta – Mio. Urządzenie jest wyposażone w duży, 5-calowy wyświetlacz. Odpakowując pudełko powinniśmy w nim znaleźć płytę z oprogramowaniem, uchwyt na szybę oraz ładowarkę samochodową.
Sercem nawigacji jest procesor Samsung 6443 o taktowaniu zegara 400 MHz, 128 MB RAM i 2 GB pamięci wewnętrznej. W standardzie znajdziemy szczegółową mapę Polski. Urządzenie wyposażone jest także w gniazdo kart pamięci microSD oraz gniazdo USB. Dodatkowo nawigacja poinformuje nas fotoradarach, posiada asystenta pasa ruchu oraz tryb pieszy. Cena nie powala na kolana, ale też nie przyprawia o zawrót głowy.
MODECOM FreeWAY MX2 HD
Ostatnią propozycją będzie urządzenie z mniej znanej firmy Modecom. Charakteryzuje się ono wysoką rozdzielczością ekranu (800 x 480 pikseli) oraz wyświetlaczem o przekątnej 5-cali. Odbiornik wyposażony jest w wewnętrzną antenę, wbudowany głośnik, czujnik światła oraz transmiter FM. Jego serce stanowi dwurdzeniowy procesor SiRF Atlas V o taktowaniu zegara 533 MHz + 250MHz DSP.
Urządzenie posiada także pokaźną pamięć wewnętrzną, gniazdko kart microSD, złącze mini-USB oraz gniazdo słuchawkowe. Dzięki niemu będziemy w stanie przeglądnąć zdjęcia, posłuchać muzyki, poczytać książki oraz oglądnąć film. W pudełku znajdziemy ładowarkę samochodową, uchwyt na szybę oraz kabel mini-USB. Niestety na wyposażeniu nie uświadczymy żadnej mapy w gratisie, ale zawsze możemy jakąś dokupić. Myślę, że warto.
Podsumowanie
Jak widzicie, możliwości jest co niemiara. Każdy powinien znaleźć coś ciekawego dla siebie, najistotniejsze tylko, byście zadali sobie pytanie – na czym zależy mi najbardziej? Czy ma to być funkcjonalność, czy prostota nawigacji. Duży, czy mały wyświetlacz. Rozdzielczość HD, czy raczej standard. Karty microSD, czy może nie? A może karta SIM? Wiedząc to wszystko i będąc uzbrojeni w powyżej zaprezentowane porady, bez trudu wybierzecie dobry i solidny sprzęt. Życzymy więc Wam udanych zakupów i szerokiej drogi 🙂
Ceny w sklepach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
a garmina ,nie ma ?
Dziwne, że są jeszcze ludzie kupujący dedykowane urządzenia do nawigacji w czasach, gdy każdy szanujący się smartfon posiada GPS i programy do nawigacji.
W przypadku Nokii mamy całkowicie samodzielny i darmowy system. W przypadku innych producentów (sprzętu opartego o Androida) wystarczy pobrać kilkaset KB/kilka MB podczas przejazdu.
parlando -> ja z kolei niedawno w komputroniku kupiłem Modecoma Freeway MX2 HD i też jest bardzo zadowolony, za tą cenę świetny sprzęt, 5 calowy czytelny ekran, rozdzielczość ma naprawdę sporą jak na navi o tych rozmiarach bo 800×480 i widać kapitalnie. Polecam.
Jak dla mnie najważniejsze jest oprogramowanie, a potem reszta specyfikacji… Bo co z tego że będę miał procesor 500 hz skoro dostanę jakieś dupne mapy… trochę dziwi mnie że w wymienionych gpsach nic nia ten temat nie piszecie… np. taki Lark ma jedną z najgorszych map…
Niedawno kupowałem nawigację. Wybór padł na Modecom Freeway MX2 – wersja bez HD (które na ten moment jest raczej zagrywką marketingową, bo hardware nie jest do końca przystosowany do tego jeszcze). Sugerowałem się opiniami na forach itp. Po czasie można już stwierdzić, że wybór był optymalny jeśli chodzi o stosunek cena/(jakość+wyposażenie). Ekran mógłby mieć lepsze parametry jasności i kątów widzenia, ale tragedii nie ma.